top of page

לאכול מסודר גם בתקופת החגים וחופשים.

בחיים שלנו ישנם תקופות שמוציאות אותנו מהשגרה, כמו תקופת החגים, החופש הגדול ועוד שמשפיעות על ההתנהלות היומית שלנו, על השגרה, וגם על רמת האנרגיה הגופנית והנפשית. ויחד עם זאת בתקופות אילו התזונה שלנו נפגעת כתוצאה מהשינויים שקורים בשגרה היומית. אותם שינויים שיכולים להתבטא בנשנושים בין הארוחות, צריכת מתוקים או פחמימות מוגברת, אכילה בשעות לא מסודרות, שינוי בכמות האוכל בארוחה, שינוי במרכיבים וחוסר גיוון ועוד.


ההשפעה של השינויים האלה הם לטווח הארוך, כלומר אנחנו נרגיש את השינויים האלה במיוחד בתזונה היומית לאחר החזרה לשגרה. כך שזה יכול להתבטאות בקשיי הסתגלות לחזרה, עייפות, חולשה, תשישות, שינויים בתיאבון, השפעה על הקשב והריכוז ואצל הילדים נרגיש את ההשפעה בעיקר בהתנהגות שלהם.

בכך שגרה תזונתית או בשמה הנפוץ תוכנית תזונתית / תפריט היא הרבה מעבר ל-
סדר באכילה, אכילה בזמנים קבועים או אפילו לדעת מה לאכול.
שגרה תזונתית משפיעה על הבחירות, ההתנהגות , על המצב הנפשי וגם המצב הפיזי שלנו.

הנה שלושה יתרונות להשפעת השגרה התזונתית :

# מבחינה רגשית / נפשית :
שגרה תזונתית מחזקת את תחושת הוודאות, הביטחון העצמי והמסוגלות :
תחושת הבלבול, חוסר וודאות, חוסר ביטחון עצמי שיכולה ללוות כל אדם ובמיוחד הילדים בתקופה חגים וחופשות נובעת ממקום של חוסר שליטה על מה שקורה מסביב ועל אוכל בפרט.
דבר שיכול לייצר אמונה פנימית שאומרת :
"בזמן שאין שגרה או סדר יום אני יכול לאכול מה שבא לי ומתי שבא לי ללא שום התחשבות ומודעות על השפעת האוכל על המצב הגופני בטווח הקצר וגם הארוך.
וכתוצאה מההרגשה הפנימית הזאת תחושת המסוגלות הפנימית נפגעת,
כי המחשבה שעוברת בראש באותו זה היא : " אני לא מסוגל/ת לשמור על סדר באוכל ".
מחשבה זו לצד תחושת החוסר וודאות מחזקות את הצורך שלנו באוכל מתוך פיצוי דבר שמשפיע באופן ישיר על הביטחון שלנו ועל ההרגשה הכללית.

# מבחינה גופנית / פיזית :
שגרה תזונתית מסייעת למערכת העיכול לעבוד בצורה מסודרת ומאוזנת :
היעדרות שגרה תזונתית יוצרת חוסר סדר באכילה, הרבה נשנושים, צריכה של מזון שלא מתאים לגוף ואף מחליש אותו. בנוסף, אכילה מרובה כתוצאה מהיעדרות סדר / שגרה תזונתית משפיעה באופן ישיר על תחושת התיאבון – רמת הרעב והשובע, על רמת האנרגיה ומידת החיוניות וגם על רמת הקשב והריכוז
(במיוחד אצל הילדים).
לצד זה, אצל הרבה אנשים – מבוגרים וגם ילדים שינויים בשגרה היומית והאכילה משפיעים על פעילות מערכת העיכול, דבר שיכול להוביל למצבים פיזיים שונים כמו : עצירות, נפיחות בבטן, גזים, קשיי עיכול, תחושת כבדות ועוד.
בכך סדר בתזונה ובצריכת האוכל במיוחד בתקופות שאין בהם שגרה ישמרו על פעילות תקינה של מערכת העיכול ויחזקו את התחושה הכללית של הגוף.

# מבחינה התנהגותית :
שגרה תזונתית משפיעה באופן ישיר על הבחירות שלנו :
הרבה פעמים שאין שגרה יומית ואין סדר באכילה ההתנהגות של הילדים במיוחד משתנה, זה יכול להתבטא בהתנגדויות, תזוזת יתר (כתוצאה משינויים בפעילות מערכת העיכול), קשיי קשב וריכוז, בקשות מרובות וגם קושי בבחירות והחלטות (לדוגמא קושי בבחירת הארוחה / הבגדים ועוד).
לצד זה הרבה ילדים יחפשו אוכל בתדירות גבוה כתוצאה מהשינויים בשגרה היומית.



שלושה צעדים שמסייעים לנו לשמור על סדר באכילה במיוחד בזמן שאין שגרה יומית קבועה ומסודרת :


1. בניית לו"ז תזונתי יומי שמשפיע על שלושת הנקודות שהזכרתי קודם. לו"ז תזונתי אומר – בעיקר לדעת מתי אוכלים ומה אוכלים. שני הפרמטרים האלה משפעים באופן ישיר על תחושת הוודאות הפנימית, מקטינים את הצורך בנשנושים, וברמה הפיזית צריכה מסודרת של האוכל מסדרת את פעילות מערכת העיכול. # איך עושים זאת : מתכננים את הארוחות היומיות ביחד עם כל בני המשפחה. מומלץ לכתוב אותם על דף זה עוזר מאוד לילדים.

2. צריכת מזון מלא.
הכוונה במזון מלא זה מזון טבעי עשיר בוויטמינים ומינראליים ומזין את הגוף, כמו : דגנים מלאים, ירקות ופירות, אגוזים, שקדים וזרעים, ביצים ועוד. מזונות אילו משפיעים באופן ישיר על תפקוד מערכת העיכול, על התחושה הכללית הגופנית.
# איך עושים זאת : מקפידים על צריכת מזונות מזינים בלפחות שתי ארוחות עיקריות ביום. ממליצה על ארוחת בוקר וערב.

3. צמצום צריכת סוכרים ומזונות פשוטים.
צריכת סוכרים גורמת לשינויים חדים ברמת הסוכר בדם, דבר שמשפיע באופן ישיר על תחושת הרבה והשובע, על ההרגשה הפנינית הכללית וגם על ההתנהגות שלנו. כך שצמצום צריכת סוכרים מעובדים ומזונות פשוטים מקטינה באופן משמעותי את השינויים ברמת הסוכר דבר שמשפיע עלינו לטובה.
# איך עושים זאת : מחליפים סוכרים פשוטים ומעובדים בסוכרים טבעיים ומשלבים אותם עם אגוזים ושקדים (מנת שומן). הוספת מנת השומן משפיעה על תגובת הסוכר הטבעי בדם דבר שיוצא איזון ותמיכה חיובית.



מזמינה אותכם לבחור צעד אחד שאותו אתם הולכים ליישם בתקופה הקרובה של החגים או החופשים.
הרבה בריאות ושלווה
שלכם באהבה
ערין

Comments


bottom of page