top of page

יום עצמאות שמח, בריא ומאוזן

טיפים לארוחה בריאה ולא מעמיסה לכבוד יום העצמאות .



חלק מהמסורת וכמו בכל שנה, רובינו אם לא כולנו מתכננים מראש את הארוחה החגיגית שהולכים להכין ביום העצמאות , קונים את הבשר מראש , מכינים את המנגל , קונים מעט ירקות טריים, מעדיפים סלטים מוכנים, והרבה שתייה מוגזת וממותקת ודואגים לצידניות כדי שבבוקר יום העצמאות לצאת, לתפוס מקום ולהתחיל בחגיגות האוכל !


כן, זה יום בשנה.

יום חגיגי עם אווירה אחרת !

אך אכילה מוגזמת ולא מאוזנת ביום הזה תשפיע על הגוף, תכביד עליו ותיצור תחושה לא נוחה ביום שאחרי או אפילו באותו ערב.

כשאני אומרת אכילה מאוזנת – הכוונה שלי היא לאכול בצורה מאוזנת, ארוחות מסודרות קטנות וגם גדולות, במרווח מאוזן שלא מכביד על הגוף, ולהוסיף הרבה ירקות במיוחד ירוקים לתמיכה במערכת העיכול ועזרה בעיכול הבשר.


בנוסף לכך-

הנה 8 טיפים שיעזרו לכם לאכול בצורה מאוזנת ומזינה בלי לוותר על החגיגות וגם בלי להרגיש עייפות וכבידות בסוף היום :


1. להתחיל את היום בקלילות בבוקר של יום העצמאות, מומלץ לאכול ארוחה קלילה ומזינה שמבוססת בעיקר ירקות או פירות לבחירה, לדוגמא : שייק פירות / שייק ירוק , סלט ירקות עשיר , סלט פירות ועוד . המטרה בארוחה קלילה זה לגרום לגוף להתחיל את פעילות העיכול בקצב איטי ולהכין את המערכת לקראת הארוחה הגדולה. בנוסף, כשאוכלים ארוחת בוקר קטנה ולא מוותרים עליה אז לא מגיעים לארוחה החגיגית / בשרית רעבים וכך תפקוד הגוף לא ייפגע .

# טיפ חשוב מאוד לילדים כדי לא להעמיס על הגוף שלהם.


2. לאכול ירקות ירוקים כמנת פתיחה הירקות הירוקים יכינו את מערכת העיכול לפירוק הבשר אותו תאכלו במנה העיקרית, הם יסייעו לקיבה להוציא אנזימי עיכול ובמקביל יעשירו את הגוף בסיבים תזונתיים ויפחיתו את הסיכוי לחוות כבדות אחרי הארוחה .

# ניתן לנשנש ירקות ירוקים לפני או לאכול סלט ירקות ירוקים

לדוגמא : לאכול חסה, מלפפון, ברוקולי, אדממה או להכין סלט עלים ירוקים, סלט חסה עם לימון ושמן זית או סלט ירקות קצוץ עם מעט פלפל ירוק חריף.


3. לשלב ירקות ב-5 צבעים שונים במשך היום

לפעמים לא בא לנו לאכול הרבה סלטים כדי לא "להתמלא מהם" , אך במקום הסלטים ניתן לשלב את הירקות במגוון אופציות שונים שיוסיפו רעננות וגיוון לארוחה עצמה.

לדוגמא : ירקות על האש (פטריות / קישואים / עגבניות / בטטה / בצל / שום ועוד..) , ירקות חתוכים , מטבוחה (סלט ירקות על האש) ועוד .

4. לשתות לפחות ליטר וחצי מים ביום

הרבה פעמים כשאנחנו בחוץ, אנחנו פחות שמים לב לשתיית המים ומעדיפים שתייה מוגזת / ממותקת על המים (כי זה יותר טעים ויותר מושך!). אך אם ביום העצמאות הזה נשים לב לכמות המים שאנחנו והילדים שותים ונגביר אותה, אז הגוף פחות ירצה שתייה מוגזת / ממותקת. בנוסף לזה שהמים יעזרו בזרימת הדם בגוף, בפינוי הרעלים מהגוף וגם ביצירת תחושת שובע.




5. לוותר על הלחם כדי להפחית או למנוע את תחושת הכבדות אחרי הארוחה, מומלץ מאוד לא לשלב פחמימה כמו לחם ביחד עם חלבון (בשר) , במיוחד אם מתכננים לאכול כמות גדולה של בשר באותה ארוחה .. השילוב בין פחמימה וחלבון יכבידו על העיכול ויגרמו לתחושת כבדות ונפיחות בבטן.

בנוסף - שילוב זה יוביל לגזים ועצירות ביום שאחרי (במיוחד אם לא רגילים לאכול ארוחה כזו כבדה באופן יומי / שבועי)


6. לסיים את הארוחה לפני שמרגישים שבעים הרבה פעמים אחרי ארוחה בשרית 93% מהאנשים מרגישים כבדות וחולשה ולרוב זה כתוצאה מהגעתם לארוחה רעבים מאוד ואוכלים עד תחושת השובע באופן מלא ואז הגוף מתקשה לעכל את כמות האוכל שנכנסת אילו בפרק זמן קצר וכתוצאה מזה תחושת הכבדות והעייפות בולטת וחזקה . דבר שיגרום לחיפוש מתוקים וסוכרים שיעלו את האנרגיה ויתנו קצת כוח כדי להמשיך את היום, אך בפועל זה מכביד עוד יותר על העיכול ועל הגוף . לכן – סיום הארוחה לפני ששבעים תפחית את הסיכוי לחיפוש מתוקים וממתקים ותעזור לגוף בפירוק הארוחה בצורה טובה יותר.


7. לאכול את הקינוח כארוחת ביניים

לרוב אחרי הארוחה 95% מהאנשים אוהבים לאכול קינוח מתוק, זה יכול להיות מתוק הרגל או מתוך צורך של הגוף באנרגיה. ובכך הגוף באופן אוטומטי שולח אותנו לחיפוש ואכילת מתוקים וסוכרים כדי להעלאת את האנרגיה.

אך בפועל כשאנחנו אוכלים קינוח אחרי הארוחה (במיוחד ארוחה בשרית – גם אם הקינוח פרווה) הגוף ישנה את סדר העדיפות בפירוק המזון ויפרק קודם את הקינוח כי זה יותר מהיר, ורק לאחר מכן יחזור לפירוק הבשר. דבר שיעצים את תחושת הכבדות והחולשה .




8. טיפ לילדים וודאו שהילדים אוכלים מספיק ירקות מגוונים במשך היום ושהם לא מנשנשים בין הארוחות כדי שיאכלו טוב בארוחה עצמה. ידוע שבשר אדום כבד לעיכול במיוחד לילדים והרבה ילדים (במיוחד קטנים) מתקשים לעכל אותו וכתוצאה מזה הם חווים עצירות , נפיחות וגזים. כדי למזער תופעות אילו מומלץ מאוד לוודא שהילדים אוכלים מספיק ירקות בצבעים מגוונים (לפחות 5 צבעים) ולשים את הדגש על הצבע הירוק (מלפפון / חסה / ברוקולי / אפונה ועוד). בנוסף לכך מומלץ לוודא שהילדים לא מנשנשים בין הארוחות, דבר שגורם להם לצרוך הרבה פחמימות ושמשפיע על כמות האוכל בארוחה עצמה.


לסיכום –

יום העצמאות הוא יום חגיגי שמח, יש בו הרבה אוכל – אוכל טוב !

אך בואו לא שכח שהוא רק יום בשנה והשפעת האוכל שנצרוך באותו יום תלווה אותנו גם אחרי.

ולכן אכילה מאוזנת, מסודרת ומזינה תעזור לכם לעבור את היום הזה בבריאות, חוזקה וגם הנאה.




חג עצמאות שמח .

מזמינה אותכם לשתף אותי איזה טיפ אתם הולכים ליישם ?


הרבה בריאות

שלכם באהבה - ערין



# מתכונים בריאים ומומלצים שמתאימים ליום העצמאות :

(מומלץ להכין אותם מראש)






Comments


bottom of page