top of page

5 דרכים להעניק מוטיבציה לילדים כדי לאכול בריא (וגם לנו ההורים)

עודכן: 25 באוג׳ 2022

כדי שנצליח לגדל ילדים נחושים, מצליחים, בריאים וחזקים אנחנו צריכים להעניק להם החל מגיל קטן ולאורך החיים כלים איכותיים שיעזרו להם לשמור על מוטיבציה ולפתח תחושת מסוגלות עצמית.
אנחנו ההורים במיוחד בעידן הזה ודאי יודעים שהשאיפה לגדל ילדים בריאים ומחוברים לעצמם, לצרכים, לרצונות ולחזקות שלהם ולהקנות להם את הדבר הזה מזמנת לחיי ההורות שלנו הרבה מאוד אתגרים, שלעיתים מצליחים להשאיר אותנו תחושת תסכול, חוסר שקט, הרבה מחשבות ואפילו גורמת לנו לחפש פתרונות בכל מיני מקומות שונים.
אך לפעמים במצבים כאלה, הפתרון הקל נמצא ממש מתחת לאף שלנו וכל מה שצריך זה שמישהו יזכיר לנו אותו - ובדיוק בשביל זה כתבתי לכם כתבה זו!


אז אם אתם הורים שרוצים להעניק לילדיהם את הכלים והשיעורים החשובים שיתנו להם מוטיבציה בתחומים רבים בחיים ובמיוחד בתחום האוכל והאכילה -
מזמינה אותם לקרוא את חמשת הטיפים
ולסמן את הטיפ שהכי משך אותכם ותרצו להתחיל ליישם אותו עוד היום.



1. תראו להם כיצד
רוצים שהילד שלכם יאכל יותר ירקות? תאכלו יותר ירקות בעצמכם. רוצים שהוא ילמד לנהל אורח חיים בריא? צאו איתו להליכה או לפעילות ספורטיבית בכל ערב כדי להראות לו כמה זה כיף מרענן ומחזק.
כהורים, אנחנו הדוגמא הכי טובה ומחזקת לילד שלנו, אז רצוי שנזכור את זה תמיד וננצל את זה כבר בגיל צעיר, בגלל שילדים נוטים לסגל לעצמם התנהגויות שהם קולטים מהאנשים הכי קרובים אליהם בחיים, ובשלבים המוקדמים של חייהם - האנשים האלה הם אנחנו ההורים :).
לכן עלינו להוות דוגמא אישית ולהתנהג כפי שאנחנו היינו מצפים מהם להתנהג, להדריך אותם היטב כיצד להשיג את המטרות שלהם, ולהראות להם את הדרך שבה אנחנו משיגים את מה שאנחנו רוצים (שוב בדרך שבה אנחנו רוצים שהם יתנהגו) ובמקום לשחד אותם עם אוכל, צעצועים או חטיפים כדי לראות תוצאות, בואו נלמד אותם שבביצוע מעשים מסוימים טמון תגמול יותר טוב מכל מתנה.

2. אל תציעו אוכל בתמורה
ברגע שאנחנו ההורים משתמשים בממתקים או חטיפים כתמורה לכך שילדים יעשו את המוטל עליהם, זה מלמד אותם להשתמש באוכל בזמני מצוקה כדי לשפר את רגשותיהם. הדבר הזה עלול לגרום להם לפתח מערכת יחסים מורכבת ולא בריאה עם אוכל ויוביל אותם לפתח הרגלים של אכילה רגשית מגיל קטן.
# במחקר שנערך בנושא באוניברסיטת ייל בארה"ב התגלה כי הורים שהשתמשו באוכל כתמריץ עבור ילדיהם גרמו להם לפתח אורח חיים רצוף באכילה לא בריאה או תוכניות דיאטה.
ההתעסקות עם אוכל היא רגישה (במיוחד בגילאים צעירים, שבהם הילד מתחיל לפתח מערכת יחסים על האוכל) ולכן לא כדאי להכניס אותו מלכתחילה ל"משחקי" המוטיבציה האלה התלויים באוכל,
וגם לא כעונש - כלומר, לומר לילד שהתנהג לא יפה שבגלל זה הוא לא יקבל גלידה או שוקולד, זה דבר שצריך להימנע ממנו, כיוון שאוכל "אסור" עלול להפוך להרבה יותר מושך בעיניו, וזה יהפוך את כל העניין לחמור יותר.

3. שבחו מאמץ ולא רק הישגים
הילדים שלנו זקוקים להרבה יותר מחמאות ושבחים ביום-יום מכפי שאנחנו מדמיינים.
אם אנחנו ההורים רוצים לשמור על המוטיבציה שלהם, אז רצוי להתמקד יותר במאמץ ובדרך שהם עושים את הדברים ופחות לשים את הפוקוס רק על תוצאה.
אם הילד או הילדה מראים ציור שהם ציירו - אל תסתפקו רק באמירה כמו: "זה ממש יפה!", אלא שבחו אותם גם על המאמץ והעבודה הקשה שהם השקיעו בזה, תוך הדגשת פרטים מסוימים שהבחנתם בהם בציור.
אם אחד הילדים התחיל להתעניין ולהתנסות בספורט חדש, כמו כדורסל לדוגמא, תאמרו לו שאתם גאים בו על זה שהוא מתאמן בכל אחר צהריים על קליעות או שליטה בכדור, ואל תתמקדו בניצחונות והפסדים שהוא חווה.
וזה נכון גם לגבי האוכל, אם הילד אכל ירק או מזון מסוים שלא אכל קודם, שבחו אותו על הדרך שבה הוא בחר לנסות ולאכול, איך הוא טעם, על הביס הראשון ואל תתייחסו לאכילה שלו למזון החדש כצעד מובן מאילו וגם אל תשתמשו במשפטים כמו "ראית זה יצא טעים! ".

4. הילד לא אוכל? צרו אתגר בישול משפחתי
רוצים לעודד את הילד / הילדים לאכול יותר אך גם לוודא שזה יהיה בריא ומזין?
בפעם הבאה שאתם הולכים לעשות קניות בסופר, תכתבו ביחד לפני רשימת קניות כדי ליצור עניין ולהביא את המזונות הבריאים למודעות. ולאחר מכן תלכו לסופר, תטיילו איתו במחלקות המזון השונות שבהן יש ירקות, פירות ומוצרים בריאים ותעודדו אותו לבחור את המרכיב שהכי משך את תשומת ליבו (רצוי על פי הרשימה). לאחר שהוא עשה זאת, מצאו מתכון כיפי שתוכלו להכין ביחד בבית בעזרת המרכיב הזה - מבטיחה לכם שתופתעו לגלות כמה שזה מחזק ומחבר את הילד / הילדים לאוכל הבריא וכתוצאה הרצון שלהם לנסות ולאכול מאותו מזון / מתכון עולה.

5. תנו לילדים שליטה - במיוחד באוכל
מדי פעם, במקום להגיד לילדים מה לעשות, תנסו לתת להם אפשרויות בחירה שונות - תשאלו אותם אם הם רוצים לאכול ירקות חתוכים או סלט, אם בא להם לצהריים סלט ירוק או ירקות בתנור, עוף או דג. או שתתנו להם לבחור בין מטלות שונות, למשל, שטיפת כלים או פינוי השולחן לאחר הארוחה.
ילדים לרוב נוטים להתווכח ולבטא התנהגות נרגשת כאשר אין להם שליטה או אפשרות בחירה, וההתנגדות שלהם לבקשותינו עלולה להפוך בהדרגה לדרך שלהם להראות שהם יודעים לעמוד על שלהם.
לכן אם נאפשר להם להיות חלק מקבלת ההחלטות או אם נעניק להם אפשרות לבחור את המטלה שהם רוצים לבצע, הדבר יעניק להם מוטיבציה.
בנוסף, אם נרגיל אותם (מגיל צעיר) לעמוד בפני "דילמות" שכאלה, הדבר יעזור להם לשפר את כושר קבלת ההחלטות שלהם בשלב מאוחר יותר של החיים ובמקביל להבין טוב יותר את ההשלכות של כל בחירה שהם מבצעים.




איזה טיפ הכי משך אותכם שאותו אתם הולכים לבצע אותו עוד היום או בשבוע הקרוב ? מוזמנים לשתף אותי בתגובה .




Comments


bottom of page